LIMBA

ro

en

URMĂRIȚI-NE PE

Acumen Integrat » Editorial » Importanța lucrului în echipă în mediul de afaceri

Importanța lucrului în echipă în mediul de afaceri


lucrul in echipa

Multe organizații în ziua de astăzi recunosc importanța și beneficiile de a avea angajați care lucrează împreună și colaborează, combinând astfel ideile, perspectivele și experiențele lor pentru a dezvolta noi produse și servicii la standarde înalte.

Lucrul în echipă este în general definit ca o activitate sau un set de activități interconectate îndeplinite de un grup de persoane, în vederea îndeplinirii unui obiectiv comun, pentru care toți membri echipei sunt responsabili.

Lucrurile devin mai complexe însă când este vorba de componența echipei. În construirea unei echipe, trebuie să căutam combinația ideală de cunoștințe tehnice, interpersonale și abilitatea de a lua decizii, care este necesară pentru atingerea unui nivel optim al performanței.

Conform Belbin Associates, o organizație specializată în dezvoltarea echipelor, multe persoane au două sau trei roluri în echipă care vin în mod natural și sunt roluri cu care oamenii se simt confortabili. Belbin Associates definește nouă roluri diferite pe care angajații și le asumă în cadrul unei echipe:

 Rolurile orientate spre acțiuni

  • Formatorul– determinat să mențină echipa concentrată pe obiectivul ce trebuie atins sau îmbunătățit, dar uneori poate să nu dețină atitudinea cea mai potrivită când vine vorba de asistența echipei în ceea ce privește atingerea obiectivelor.
  • Implementatorul – cel care va transforma ideile în acțiuni concrete și le va duce la bun sfârșit, dar ar putea fi inflexibil și rezistent la schimbări.
  • Compleționistul– asigură terminarea sarcinilor la timp, dar uneori poate fi văzut ca fiind un perfecționist.

Rolurile orientate spre oameni

  • Coordonatorul– se concentrează pe obiectivele echipei, oferă soluții pentru problemele apărute, poate delega din atribuții, dar poate fi perceput drept o persoană care se implică personal în munca sa.
  • Omul de echipă– încurajează cooperarea, sprijinul și diplomația, dar poate deveni indecis când anumite decizii nepopulare trebuie luate.
  • Investigatorul de resurse– explorează noi oportunități și dezvoltă contacte, dar poate fi prea optimist și își poate pierde interesul după etapele inițiale pline de entuziasm.

Rolurile orientate spre prospectare

  • Planta – capabil să prezinte noi idei și abordări, este creativ și bun la rezolvarea problemelor în moduri neconvenționale, dar poate fi uituc.
  • Evaluatorul – abilități bune de analiză, poate judeca imparțial toate ideile, într-un mod obiectiv, dar poate deveni mult prea critic și o persoana neinspirațională pentru echipă.
  • Specialistul– are cunoștințe și abilități specializate, dar poate avea tendința de a se concentra doar pe subiectul ales.

lucrul in echipa birou

Tipuri de echipe

În cadrul organizațiilor contemporane, există trei tipuri de echipe: funcționale, trans-funcționale și echipe auto-administrate.

  1. A) Echipele funcționale sunt constituite din angajați ce provin din diferite niveluri verticale ale ierarhiei organizaționale, precum contabilitate, marketing sau resurse umane, având diferite responsabilități, dar cu toții lucrează pentru a îndeplini aceeași funcție cerută de departament.
  2. B) Echipele trans-funcționalesunt compuse din experți din numeroase arii funcționale din cadrul organizației, care cooperează pentru atingerea obiectivelor companiei. Fiind experți, membrii echipelor trans-funcționale dețin de regulă împuternicirea de a lua decizii independente, fără consultarea top managementului.
  3. C) Echipele auto-administrate împletesc atât atribuțiile manageriale cât și cele operaționale. Când apar probleme, echipa se întrunește pentru rezolvarea acestora și pentru a împărtăși responsabilitatea rezultatului final.

Acum însă apare o întrebare: ce înseamnă să fii un membru eficient al unei echipe?

Printre altele, asta înseamnă să-ți respecți colegii, să fii suficient de încrederea pentru a putea duce la bun sfârșit munca independentă, să asculți opiniile celor din jur și să-ți exprimi clar opiniile proprii, să fii amabil și răbdător, să îți asumi responsabilitatea pentru greșelile făcute, să colaborezi, să oferi și să accepți feedback-ul venit din partea echipei într-o manieră adecvată și să sărbătorești reușitele echipei.

A fi capabil să faci partea dintr-o echipă este unul dintre cele mai importante aspecte în mediul de muncă actual. Companiile ghidate de valori puternice mereu vor căuta angajați care pot veni cu propriile lor idei, dar care totodată pot lucra cu alte persoane, pentru a crea și dezvolta proiecte împreună.

Prin gestionarea și cultivarea acestui avantaj competitiv, companiile pot câștiga numeroase beneficii, precum creșterea cotei de piață, îmbunătățirea continuă, atașament mai mare a angajaților și un set uniformizat al proceselor interne. Toate acestea vor duce la atingerea eficace a obiectivelor, un profit mai mare și clienți satisfăcuți.

Surse imagini:

Sursă articol: Performance Magazine

 

Adăugați un comentariu

Adresa Dvs. de email nu va fi publicată.Câmpurile marcate cu asterisc (*) sunt obligatorii.

*

NOUTĂȚI