LIMBA

ro

en

URMĂRIȚI-NE PE

Acumen Integrat » Managementul Performanței » Managementul succesiunii în organizații

Managementul succesiunii în organizații


Managementul succesiunii

Managementul succesiunii este un proces amplu, care implică mai multe aspecte ale activității unei organizații, al cărui scop este identificarea angajaților potriviți pentru ocuparea unor poziții cheie în cadrul organizației și asigurarea cadrului de dezvoltare a competențelor angajaților în această direcție. Astfel, atunci când va fi necesar, aceștia vor fi pregătiți să se ocupe o astfel de poziție cheie.

În cadrul unei organizații, acest proces nu se rezumă la simpla propunere a succesorilor. Pe lângă aceasta, managementul succesiunii presupune în același timp luarea de decizii și întreprinderea acțiunilor necesare pentru a asigura un management eficient, care să conducă la rezultatele așteptate.

În contextul actual, având în vedere dinamismul și mobilitatea din cadrul mediului organizațional, departamentele de resurse umane recunosc faptul că una dintre principalele probleme cu care acestea se confruntă este managementul succesiunii. Conform unui sondaj realizat în 2013 de către PricewaterhouseCoopers (PwC) printre personalul său de conducere, 80% dintre respondenți au declarat că au discutat despre programele de managementul succesiunii în cadrul ședințelor, fapt care denotă importanța tot mai mare acordată asigurarea continuității în cazul pozițiile cheie.

Astfel, managerii de resurse umane încearcă din răsputeri să vină cu soluții pentru a identifica și reține talentele, sau pentru a asigura o tranziție eficientă în cazul în care se impune ocuparea unei funcții importante din cadrul organizației.

Pașii de urmat pentru implementarea unui proces de management al succesiunii sunt:

  • Identificarea pozițiilor cheie – stabilirea acelor poziții care au o influență majoră asupra activității unei organizații;
  • Evaluarea potențialului și pregătirea angajaților prin training și mentorat – identificarea angajaților cu potențial ridicat pentru a ocupa o poziție cheie și stabilirea unei metodologii de evaluare a potențialului;
  • Crearea unui inventar al succesiunii – acesta este menit să stabilească nivelul de pregătire a unui angajat pentru a ocupa o anumită poziție cheie. Totodată, acesta poate prezice vulnerabilitatea poziției și perioada de timp în care un posibil candidat va fi pregătit să ocupe respectiva funcție;
  • Trasarea competențelor – stabilirea cadrului și rolului competențelor cu impact direct asupra postului ocupat de un angajat;
  • Crearea unui plan individual de dezvoltare – presupune identificarea și planificarea nevoilor de dezvoltare a angajaților și stabilirea de obiective.

Un aspect important de luat în considerare este alinierea planului de managementul succesiunii la strategia organizației, având în vedere faptul că respectivele poziții cheie vor fi responsabile de atingerea obiectivelor strategice ale organizației. De asemenea, programele de managementul succesiunii se află în strânsă legătură cu programele de implicare emoțională a angajaților, fiind astfel necesară și alinierea cu procesele de recrutare, de formare, de dezvoltare profesională, respectiv de evaluare a performanței individuale.

Identificarea și recompensarea angajaților cu performanță înaltă contribuie la retenția acestora. Pentru a identifica acei angajați care înregistrează o performanță înaltă, se impune urmărirea și măsurarea performanței pe o perioadă mai îndelungată, de regulă, între 3 și 5 ani. Totodată, este esențial să se identifice și angajații cu potențial înalt, atât din cadrul departamentului pentru care se dorește ocuparea unei poziții cheie, dar și în afara acestuia.

Indicatori cheie de performanță și managementul succesiunii
Indicatori cheie de performanță relevanți pentru managementul succesiunii, și reprezentativi pentru dezvoltarea talentului, sunt:

Managementul succesiunii ajută organizațiile să identifice și să își pregătească angajații competenți pentru a ocupa poziții cheie de conducere. Totodată, în vederea ocupării acestor poziții, managementul succesiunii ajută la planificarea unui plan de dezvoltare a carierei pentru angajații talentați. Nu în ultimul rând, planificarea unui program de succesiune ajută la reducerea impactului pe care plecarea unui angajat îl poate avea asupra activității organizației.

Recomandări
Profită şi înscrie-te la cursul „Implementarea programelor de managementul succesiunii” (30 octombrie 2014, București) pentru a afla cum să implementezi cele mai bune metode și instrumente pentru măsurarea performanței și a potențialului angajaților, cu scopul de a identifica și recruta oamenii ce posedă competențele potrivite pentru a ocupa roluri cheie în cadrul unei organizații.

Beneficiile participării:

  • Clarificarea și înțelegerea conceptelor cheie de managementul succesiunii;
  • Înțelegerea planificării succesiunii în poziții cheie şi pregătirea corespunzătoare a oamenilor pentru a-şi afirma abilitățile;
  • Selectarea și implementarea celor mai bune metode și instrumente pentru măsurarea performanței și a potențialului angajaților;
  • Identificarea angajaților cu potențial și oferirea de oportunități de dezvoltare a carierei pentru a le permite să progreseze și să preia un set mai larg de sarcini;
  • Participarea la simulări de identificare a metricilor succesiunii şi dezvoltare a planurilor de carieră.

Informații despre curs și înscrieri

Referințe:

Sursa imaginii:

Adăugați un comentariu

Adresa Dvs. de email nu va fi publicată.Câmpurile marcate cu asterisc (*) sunt obligatorii.

*

NOUTĂȚI