LIMBA

ro

en

URMĂRIȚI-NE PE

Acumen Integrat » Managementul Performanței » Motivarea pozitivă vs. motivarea negativă

Motivarea pozitivă vs. motivarea negativă


Motivarea angajaților

Angajații reprezintă cel mai valoros bun al unei organizații. Este foarte important ca ei sa fie motivați să lucreze bine, profitând la maxim în cadrul companiei de timpul și competentele lor. Însă înainte de a fi angajați, aceștia sunt oameni, având propriile nevoi și dorințe ce nu sunt mereu compatibile cu obiectivele companiei. Astfel, motivarea angajaţilor devine un factor cheie în obținerea performanței.

Metodele de motivare a angajaților se împart de regulă în metode pozitive și metode negative. Prin recurgerea la motivarea pozitiva, angajatorul oferă angajatului bonusuri, recompense, fie în bani, fie de altă natură, pentru realizarea sarcinilor sale. Motivarea negativă presupune aplicarea unei „pedepse” angajatului, o condiționare negativă, pentru nerealizarea sarcinilor sale. Această „pedeapsă” poate fi de natură financiară sau psihologică. Dintre cele doua metode, se consideră că motivarea pozitivă este mai eficienta decât motivarea negativă.

Un studiu publicat recent de Kelly Goldsmith, profesor la Universitatea Northwestern, SUA, și Ravi Dhar, profesor la Universitatea Yale, vine să ofere noi informații cu privire la acest subiect. Cei doi cercetători au creat un test simplu ce presupunea ca un grup de studenți să rezolve anagrame. Primul grup avea să primească 25 de cenți pentru fiecare anagramă corectă. Al doilea grup avea să primească inițial 1,5 dolari, spunându-i-se însă ca va pierde 25 de cenți de fiecare dată când nu avea să rezolve o anagramă. Deși ambele grupuri de studenți au rezolvat în medie același număr de anagrame, grupul motivat negativ a avut nevoie de 5 minute în plus pentru rezolvarea anagramelor față de celălalt grup. Acest lucru sugerează că motivarea negativă a fost mai puțin eficientă decât cea pozitivă.

În cadrul unui experiment asemănător, coordonat de către profesorul Goldsmith și profesorul Shar în septembrie 2013, sute de participanți, din categorii variate de vârsta, de pe platforma de crowdsourcing Mechanical Turk, dezvoltată de Amazon, au fost rugați să rezolve anagrame. Rezultatele erau asemănătoare cu cele ale primului experiment.

Cu toate acestea, după cum subliniază cei doi profesori, rezultatele acestei cercetări nu trebuie generalizate. Dat fiind că angajații au personalități, obiective și dorințe diferite, ar fi o greșeala să se folosească aceeași metodă de motivare pentru toată lumea. Angajatorul ar trebui să se concentreze în schimb să îi ofere angajatului un mediu de munca atractiv și sarcini motivante. Motivarea intrinseca este mai eficientă decât cea extrinsecă. Este posibil ca pentru un angajat care nu este implicat în munca lui să nu conteze prea mult nici pedepsele, nici recompensele.

Referințe:

Sursa imaginii:
http://www.freeimages.com/photo/1387445

Adăugați un comentariu

Adresa Dvs. de email nu va fi publicată.Câmpurile marcate cu asterisc (*) sunt obligatorii.

*

NOUTĂȚI